کد خبر: 18655358
تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 دي 1394
خانه » سایت های خبری » البرزبان » آب پاکی کدخدا روی دست جناح غربگرا
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اعمال قانون «ضد برجام» توسط وزارت خارجه دولت اوباما

مصوبه جدید نشان داد، آمریکا هنوز سیاست گام به گام برای طرح مطالبات بیشتر را در پیش گرفته است.

به گزارش چی 24 به نقل از البرزبان:

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان، قانون جدید کنگره که چندروز پیش به امضای اوباما هم رسید، نقض صریح برجام است. این نکته را هم اعضای تیم مذاکره کننده و دستگاه دیپلماسی پذیرفته است. هم رییس مجلس به آن اذعان کرده است و هم بیش از 100نماینده مجلس در نامه ای به رییس جمهور نسبت به آن تذکر داده اند.
 
در این میان اما اظهارات روز گذشته کربی سخنگوی وزارت خارجه آب پاکی را روی دست خوش خیالان جناح غربگرا ریخت و گفت:  تصویب این قانون نقض طرح جامع اقدام مشترک یا تعهدات نیست. ما این قانون جدید را اجرایی می کنیم و این موضوع در تجارت مشروع با ایران و در حیطه هایی که تحریم ها رفع می شوند دخالتی ایجاد نمی کند. تحریمها زمانی رفع می شوند که ایران گام هایی کلیدی برای عمل به تعهداتش بر اساس طرح جامع اقدام مشترک بردارد. من لازم می دانم که در اینجا موضوعی را درباره برنامه صدور ویزا که پیشتر گفته ام بار دیگر تکرار کنم. ما خواهان تعامل با کنگره در این رابطه بوده ایم و این کار را در رابطه با ایجاد این قانون جدید انجام داده ایم. این موضوع مهمی است که افرادی که به آمریکا می آیند بررسی شوند تا ما از هر لحاظ امنیت و ایمنی مردم آمریکا را تضمین کنیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که این قانون جدید تداخلی با منافع مشروع تجاری ایران داشته باشد.این موضوعی است که وزیر خارجه به آن اشاره داشته است. این قانون کاملا اجرایی می شود.
 
بر اساس بند ۲۰۳ از لایحه بودجه آمریکا تحت عنوان «محدودیت استفاده از برنامه لغو روادید برای خارجی‌هایی که به کشورهایی خاص سفر کرده‌اند»، چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شده‌اند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهم نامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند. این مصوبه محدودیت های گسترده ای را برای جمهوری اسلامی به وجود می آورند. بر این اساس شهروندان ۳۸ کشوری که تاکنون می‌توانستند برای تجارت یا توریسم، مدت ۹۰ روز بدون اخذ ویزا در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند، حالا اگر در ۵ سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مثل قبل بدون ویزا وارد آمریکا شوند. آسیب های جدی که این مصوبه در نتیجه اعمال محدودیت جدید علیه ایران به وجود می آورد فراوان است. تنها با بررسی نام کشورهایی که شهروندان آنها شامل این مجازات آمریکایی شده‌اند، نشان می‌دهد در واقع عمده کشورهای مهم و بزرگ اروپا و همچنین کشورهایی که طی یک سال گذشته برای آغاز دور جدید فعالیت اقتصادی در ایران حاضر شدند؛ در این فهرست قرار دارند. این 38 کشور عبارتند از: «استرالیا، اتریش، بلژیک، دانمارک،‌ فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان،‌ ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کره‌جنوبی، لیختن‌اشتاین، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، اسپانیا، انگلیس، سوئد، سوییس، تایوان، موناکو، سنگاپور، اسلواکی، آندورا، برونئی، شیلی، جمهوری چک، استونی، اسلوونی، مجارستان، ایسلند، لتونی، لیتوانی و سن‌مارینو»
 
پیشتر در گزارشی در سراج24، توضیح داده شد که آثار تخریبی مصوبه امضا شده توسط اوباما، در حوزه های اقتصادی، به زودی بروز و ظهور می یابد. در حالیکه طی ماههای گذشته بر اساس ادعای مقامات دولتی و تبلیغات فراوان ادعامی شد که پس از برجام درهای اقتصاد دنیا به روی ایران باز می شود و مشکلات اقتصادی در کشور حل خواهد شد، امضای مصوبه جدید نشان داد طرف غربی اراده ای برای این خیال خام برخی از مسئولان ایرانی ندارد. ادعاهای دوساله و فرافکنی های فراوان که با سرذوق آمدن از موضوع برجام حتی از سوی پدرخوانده دولت روحانی، یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح می شد، به زودی روی دیگر خود را نشان داد و در نقض آشکار برجام مصوبه سنا علیه جمهوری اسلامی را قانونی کرد. در بند ۲۹ برجام آمده است:«اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، خودداری خواهند کرد».
 
کریستین ساینس مانیتور در باره این مصوبه نوشته است: کنگره به تازگی قانونی را به تصویب رسانده که هدف آن تضعیف توافق هسته ای ایران است. با این حال کنگره قانون خود را به عنوان ناظر این توافق معرفی می کند. توافق هسته ای ایران ممکن است امضا شده باشد، مهر و موم شده باشد و در مسیر اجرایی شدن باشد، اما علایم وجود دارد که نشان می دهد مبارزه بین دولت و کنگره در برابر ایران  شکل جدیدی به خود گرفته است. در جدیدترین اقدام نیز قانون لغو روادید با ادعای کاهش خطر ورود تروریست به کشور به تصویب رسید. این طرح هر کسی را که از سال 2011 به ایران مسافرت کرده باشد مجبور می کند قبل از سفر به آمریکا ویزا تهیه کند. برخی از مقامات دولتی بر این باور هستند که تصویب این قانون می تواند روش مخالفان برای تضعیف توافقی که به صورت علنی و آشکار نمی توانند با آن مبارزه کنند؛ باشد.
 
شبکه ضدانقلاب بی بی فارسی نیز در تحلیلی از واقعیت سیاست های آمریکایی پرده برداشته و آورده است: دولت اوباما با تصویب قانون محدودیت مسافرتی به آمریکا" فشار آزار دهنده‌ای را علیه ایران اعمال می‌کند. این قانون با تحت فشار قرار دادن حاکمیت سیاسی در ایران تلاش می‌کند تا پاسخ همه امتیازهایی را که در جریان مذاکرات هسته‌ای به ایران داده شده است را یک جا دریافت کند. یعنی اکنون نوبت رهبر ایران است که در پاسخ دیپلماسی اوباما یا دستور مذاکرات علنی با هدف عادی سازی روابط دیپلماتیک را صادر کند یا از خیر بخشی از دستاوردهای اقتصادی پس از برداشته شدن تحریم‌ها بگذرد.
 
در واقع این مصوبه جدید نشان داد، آمریکا هنوز سیاست گام به گام برای طرح مطالبات بیشتر را در پیش گرفته است.
 
نکته دیگری نیز در مطلبی که حسین دهباشی عضو ارشد ستاد انتخاباتی روحانی و سازنده فیلم انتخاباتی وی نوشته است، وجود دارد که قابل تامل است. حسین دهباشی خطاب به ظریف می نویسد: یعنی به واقع و به‌گمانت مردمِ ما فرقِ میانِ قانون و نامه را نمی‌دانند؟ چطور آنها فتوایِ کتبی و رسمی رهبر جمهوریِ‌اسلامی را که تخطّی از آن نه فقط جُرم که گناه است کافی ندانند و شُما به نمایندگی از سویِ همه ی ما نامهء مبهم و هویجوریِ آنها را کافی بدانی از بابِ «لیطمئن قلبی»؟ ... حالا سئوال است دیگر! با این «تضمینِ محکم و کافی» و مستظهر به تایید جنابِ آقایِ عراقچی  به نظرتان اگر فی‌المثلِ خلبانِ بخت‌برگشته شرکتِ لوفت‌هانزا یا ژاپن‌ایرلاین که توکِ‌پایی مسافرانی را به فرودگاهِ مهرآباد می‌رساند و باز می‌گردد  یا آن یکی استاد یا پزشک یا پیشه‌ور یا صنعت‌گر و یا ایرانگردی که از پنج‌سال قبل غلطی کرده و به اصفهانِ نصفِ‌جهانِ ما مهمان‌شُده‌اند یک کُپی از ضمانت‌نامهء آقایِ کری را  به‌جای اخذِ روادید بگذارد لای گذرنامه و گذرنامه‌اش را بدهد دستِ مامورِ مرزبانیِ ایالاتِ متحده نه! خُدایی! قضیه حل است است دیگر بله؟
 
در این میان، کمپین دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور در پی مصوبه سنای آمریکا پیرامون محدودیت ویزا اطلاعیه‌ای  صادر کرده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: اولاً اگر دولت امریکا چنین عزم و اراده و توانى داشته و دارد از تصویب این قانون آن در مجلس جلوگیری و یا رئیس‌جمهور از امضا و تأیید آن خوددارى مى‌نمود، این نامه توهین به شعور ایرانیان است و توهین به قانونگذاران آمریکا، به نظر این قانون زیر ساختی برای برخورد و مقابله با منافع ایرانیان است، زیرا پدیده مقابله با تروریسم پس از حمله ۱۱ سپتامبر ناشی از عملکرد اتباع عربستان است نه ایران و در هیچ یک از عملیات‌های جمعی و انتحاری علیه منافع آمریکا اتباع ایران حضور و‌ نقشی نداشته‌اند و این قانون نمى‌تواند یک رفتار منطقی و عادلانه باشد.
 
روز گذشته همچنین، کمیسیون امنیت ملی مجلس از ارسال نامه ای به شورای عالی امنیت ملی خبر داده است. محمدحسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از تهیه و ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با ابلاغ قانون محدودیت سفر به ایران و سه کشور دیگر توسط آمریکا خبر داد. طی این نامه از شورای عالی امنیت ملی می‌خواهیم تا نسبت به اقدامات اعتمادسازی جمهوری اسلامی ایران دست نگه دارند تا تکلیف این مصوبه روشن شود. این مصوبه مصداق نقض برجام است. اوباما تنها چند ماه دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد بود و نمی‌تواند این مصوبه را لغو یا منتفی کند.

 

منبع: سراج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین